Alles wat je moet weten over

Manuele Therapie

Wat is Manuele Therapie?

Manuele therapie houd in dat er hands-on op de behandeltafel wordt behandeld. Na een grondig lichamelijk onderzoek kan de therapeut technieken toepassen om gewrichten beter te laten bewegen. Dit kan op twee manieren

Manipuleren

Manipuleren wordt ook wel kraken genoemd. Wanneer een gewricht niet of nauwelijks kan bewegen is een manipulatie een goede techniek om de beweging te verbeteren. De patient wordt in een bepaalde houding gelegd en met een snelle, krachtige beweging word de manipulatie uitgevoerd. Tijdens het uitvoeren van de manipulatie kun je een klik of knak horen. Dit is het geluid van een luchtbel die ontstaan is in het gewricht. Een manipulatie is pijnloos en het klikken of kraken is volledig veilig!

Mobiliseren

Mobiliseren ofwel het door bewegen van gewrichten. Wanneer er net niet naar de eindstand bewogen kan worden of een gewrichten is er pijnlijk, bijvoorbeeld na een operatie, dan kunnen mobiliserende technieken een goede keuze zijn. Heel subtiel beweegt de therapeut een gewricht een klein stukje door de eindstand heen. Dit herhaalt hij voor meerdere keren. Je zal voelen dat spanning en stijfheid langzaam weggaat naarmate de therapeut vaker het gewricht mobiliseert.

Deze techniek wordt ook vaak als aanvulling gebuikt op het manipuleren voor het beste resultaat.

fysiomax-8093
fotos_site_max12

Voor welke klachten kan Manuele Therapie helpen?

• Stijve gewrichten zoals nek nek en schouders
  • hoofdpijn klachten
  • duizeligheid
  • migraine
  • carpaal tunnel syndroom
  • stijfheid/pijn in boven en onderrug
  • bekken scheefstand
  • stijve enkel/polsen

De therapeut zal tijdens de intake en screening kijken of manuele therapie de juiste behandeling is voor jou. Mocht dit toegepast worden zal dit altijd in overleg gaan met de patiënt.

Vragen?

Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen

Manuele Therapie