Litteken therapie

Hoe ontstaat een litteken?

Een litteken ontstaat bij diepe schade aan de huid. Wanneer alleen de opperhuid beschadigd is, zal er alleen een schaafwond zichtbaar zijn en geen litteken ontstaan. Een litteken bestaat uit bindweefsel dat het normale weefsel vervangt zodra dit vernietigd is door trauma of ziekte. Een litteken is over het algemeen veel sterker dan de huid eromheen. Een litteken is hard van structuur en kan er lelijk uitzien. Daarnaast kan een litteken ook pijn en beperking veroorzaken.

Litteken therapie
Wanneer ga je een litteken behandelen?

In de Praktijk behandelen we vooral klachten die door een litteken kunnen ontstaan, zoals: collageenophoping, roodheid, pijn, jeuk, verkleuring, verharding, verkleving, slechte doorbloeding en bewegingsbeperkingen. Wordt het litteken vooral als cosmetisch storend ervaren dan kunnen we ook hieraan een bijdrage leveren om het litteken minder zichtbaar te krijgen.

Litteken therapie: behandelmogelijkheden

De therapeut bespreekt de mogelijkheden voor het behandelen van jouw litteken. Er zijn verschillende behandelingen mogelijk. Er zal gekeken worden welke het beste bij jou en jouw litteken past.

Littekenmassage

Littekenmassage is een effectieve behandeling die pijn verlicht, de doorbloeding bevordert en de kleur van het litteken verbetert. Een mogelijke verkleving van het litteken aan de onderliggende huidlagen kan door middel van littekenmassage worden opgeheven. De massage is niet geheel pijnloos. Doordat er gebruik gemaakt wordt van mobiliteitsgrepen wordt de huid opgepakt en ‘gerekt’. Dit kan als een trekkend of stekend gevoel ervaren worden.

Littekentaping

Een ingetrokken litteken kan beplakt worden met speciale tape. Bij de techniek van het plakken wordt gebruik gemaakt van de elasticiteit van de tape ten opzichte van de elasticiteit van de huid, waardoor de tape een liftende werking heeft op de huid. Er ontstaat zo meer ruimte in het gebied van de onderhuid, waarin structuren liggen als bloed- en lymfevaatjes, maar ook zenuwuiteinden. De lymfestroom wordt gestimuleerd en de zenuwpijn wordt verminderd.