Schouderpijn

De schouders zijn een complex gewricht waarbij meerdere gewrichten samenwerken in een bewegingspatroon. Ook zijn er talloze spieren, pezen en kapsels aanwezig die de schouder stabiliteit geven. Met zoveel verschillende elementen die soepel moeten lopen, is de kans op klachten groter. Schouderpijn is dan ook één van de meest voorkomende fysieke klachten. Werkt er een gewricht niet goed mee, dan ga je compenseren. Dit heeft overbelasting van spieren of pijnklachten tot gevolg.

Heb je last van schouderpijn of van een schouderblessure? Maak een afspraak bij MAX Fysiotherapie. Voor iedere situatie bieden wij een op maat gemaakt behandelplan.

Wat is schouderpijn en hoe herken je het?

Schouderpijn bevindt zich aan een of beide kanten van de schouders. De plek van de pijn varieert van voorkant, zijkant tot achterkant. Soms kan de pijn ook doorstralen naar nek of zelfs de arm(en). Mogelijk kunnen er ook tintelingen ontstaan in dit gebied.

Je herkent schouderpijn bij het heffen van de armen of tillen boven het hoofd. Op deze manier kan de pijn in je schouder je dagelijkse handelingen belemmeren. Ook kan er pijn ervaren worden tijdens het slapen of liggen op de schouder. De oorzaak van klachten aan de schouder kan op verschillende manieren ontstaan. Mogelijke oorzaken zijn; een peesontsteking, een slijmbeursontsteking, een frozen shoulder, schouderinstabiliteit of beklemde zenuwen.

Hoe behandelen wij schouderklachten?

Tijdens een behandeling brengen we eerst in kaart waarom de schouder pijn doet. Een schouder is een complex gewricht omdat deze het meest bewegelijk is van het hele lichaam. We spreken vaak over een schoudercomplex, omdat er zoveel bewegende onderdelen zijn. Tijdens het onderzoeken neem we al deze delen mee. We onderzoeken dus ook: het sleutelbeen, de bovenrug, de nek, de ribben, het schouderblad, de elleboog en de schouder zelf. Als er een beperking is in een van de bovengenoemde gewrichten kan dit leiden tot pijn in de schouder.

Als vastgesteld is waar het probleem zich bevindt, starten we de behandeling en gaan we ons best doen om het complex op te lossen. Dit doen we stapsgewijs. We kijken ook naar de functie van de spieren. Pas wanneer het lichaam weer functioneert en de pijn afneemt, wordt er getraind. De training is bedoeld om het effect van de behandeling te versterken. Je zal dus ook meteen verlichting merken met de training die we doen.

Oefeningen om blessures te verhelpen

Bij MAX Fysiotherapie werken we samen aan jouw klachten. We combineren Hands-On behandelingen met huiswerkoefeningen. Dit doen we niet alleen in onze behandelkamer, maar ook thuis kan jij actief werken aan je herstel. Om je hierbij te helpen hebben we diverse schouder oefeningen ontwikkeld, die iedereen thuis kan doen. Begeleiding is niet nodig en je moet de oefeningen uit kunnen voeren zonder klachten te verergeren. Zijn de schouderklachten na een langere periode nog steeds aanwezig of verergeren ze? Een behandeling kan dan een goede uitkomst bieden.
Al langer last van klachten? Of ineens last van acute pijn van je schouders? Maak een afspraak door ons een berichtje te sturen via Whatsapp. Binnen maximaal 12 uur heb je reactie op je bericht. Onder onze begeleiding gaan we werken aan jouw herstel.

Wat is een frozen shoulder?

Een frozen shoulder is doorgaans een ontsteking van het schouderkapsel. Echter kan deze pijn ook ontstaan zonder aanwijsbare reden. Erg vervelend, natuurlijk. Bij een frozen shoulder ontstaat er vaak hevige pijn, is er sprake van ernstige bewegingsbewerking in de schouder en zijn er flinke ongemakken in het functioneren. Gelukkig, genezen frozen shoulders vrijwel altijd vanzelf. Dit herstel kan echter wel lang duren. Om het herstel te bevorderen kan je altijd even langsgaan bij een fysiotherapeut. Een behandeling kan veel ongemak in het dagelijks functioneren verminderen of verhelpen.

Wat te doen bij schouderpijn?

Als je last hebt van schouderpijn dan is het belangrijk dat je je schouder blijft bewegen. Beweging zorgt voor stimulans in de spieren en de doorbloeding, en dus het herstel van je schouder. Pas hierbij wel op dat je niet over je pijngrens heengaat. Wees dus voorzichtig met dagelijkse handelingen. Ook kunnen lichte oefeningen helpen om de belastbaarheid van je schouder te verbeteren. Op deze pagina vind je video’s met oefeningen die iedereen kan volgen. Mocht de pijn na verloop van tijd niet afnemen of juist verergeren, dan is het tijd om je huisarts of direct een fysiotherapeut in te schakelen. Als ervaren fysiotherapeut pakken wij direct de oorzaak aan in een behandeling op maat.