Logo_Max_Fysiotherapie

Rugpijn

Alles wat je moet weten
Bij rugklachten ervaar je pijn in je rug. Deze klachten zijn per persoon verschillend. Van zeer ernstige pijn die slechts een paar dagen duurt tot bijvoorbeeld mildere vormen die echter jarenlang aanhouden (chronische rugklachten). Soms ontstaat pijn alleen bij een bepaalde manier van bewegen, zoals bukken of achterover strekken, terwijl anderen een constante pijn ervaren. Ook het type pijn kan sterk verschillen, van een scherpe tot zeurende pijn. Wat voor soort klachten je ook ervaart, last hebben van rugpijn is nooit prettig. Bij MAX Fysiotherapie bieden we een effectieve en persoonlijke behandelmethode die we bij de oorzaak aanpakken.

VERSCHILLENDE SOORTEN RUGPIJN

In de praktijk maken we onderscheid tussen twee vormen van rugpijn. Er zijn specifieke rugklachten en aspecifieke rugklachten. De meeste mensen die bij ons langskomen hebben last van aspecifieke klachten. De precieze oorzaak is vaak niet bekend, maar ontstaat meestal door een verkeerde belasting van de rug. Bij specifieke rugpijn is de oorzaak vaak te herleiden naar een ziekte of aandoening. Hernia’s, een infectie, een ontsteking, osteoporose, scoliose of artrose zijn allemaal voorbeelden van specifieke (lage) rugpijn.

Daarnaast kan de pijn zich op verschillende plekken op de rug uitten; lage rugpijn of hoge rugpijn. Lage rugpijn voel je in je onderrug, ergens tussen je onderste ribben en je stuitje. Deze pijn kan uitstralen naar je boven- en onderbenen, billen, voeten en je zij. Hoge rugpijn zit bovenaan je ruggengraat, tussen je schouderbladen en rug. De klachten kunnen uitstalen naar je armen en borst. Mogelijk ervaar je zelfs ademhalingsproblemen.
Neem contact op

HOE WIJ RUGKLACHTEN BEHANDELEN

Tijdens een behandeling zal de therapeut in kaart brengen waar het probleem zit. Bij rugklachten onderzoeken we nooit alleen de rug zelf. Bekken, heupen en ribben worden standaard ook onderzocht om uit te sluiten waar het probleem zit. Na grondig onderzoek gaan we aan de slag om de behandeltafel. Met behulp van manuele technieken wordt de rug en de gewrichten er omheen gemobiliseerd en gemanipuleerd. Pas wanneer gewrichten weer goed bewegen en de pijn afneemt, pas dan starten we met trainen en oefeningen, en niet eerder. Functioneert je lichaam nog niet naar behoren of ben je nog niet pijnvrij? Dan kunnen oefeningen soms averechts werken. Dat willen we voorkomen.

Niet alle ziektes of aandoeningen zijn te genezen, maar de klachten zijn wel te behandelen. Zo zal artrose niet verdwijnen door fysiotherapie, maar we leren je technieken aan om je rug op zo’n manier te gebruiken dat je minder pijn ervaart.
Neem contact op

OEFENINGEN OM BLESSURES TE VERHELPEN

Bij MAX Fysiotherapie werken we samen aan jouw klachten. We combineren Hands-On behandelingen met huiswerkoefeningen. Dit doen we niet alleen in onze behandelkamer, maar ook thuis kan jij actief werken aan je herstel. Om je hierbij te helpen hebben we diverse schouder oefeningen ontwikkeld, die iedereen thuis kan doen. Begeleiding is niet nodig en je moet de oefeningen uit kunnen voeren zonder klachten te verergeren. Zijn de schouderklachten na een langere periode nog steeds aanwezig of verergeren ze? Een behandeling kan dan een goede uitkomst bieden.
Al langer last van klachten? Of ineens last van acute pijn van je schouders? Maak een afspraak door ons een berichtje te sturen via Whatsapp. Binnen maximaal 12 uur heb je reactie op je bericht. Onder onze begeleiding gaan we werken aan jouw herstel.
Neem contact op

Veelgestelde vragen

Wat te doen tegen rugpijn?

Als je rugklachten ervaart dan is dat uiteraard erg vervelend en pijnlijk. Er zijn diverse tips die helpen bij rugpijn. Het is belangrijk om te begrijpen waarom je last hebt van rugpijn en wat het voor jou betekent. Als dit nog niet helemaal helder is, is het altijd verstandig om in gesprek te gaan met een arts of therapeut. Een fysiotherapeut kan helpen omgaan met de pijn en technieken toepassen om klachten te verminderen. Blijf bewegen en neem eventueel pijnstillers om het bewegen te bevorderen. We adviseren om nooit zomaar oefeningen te doen voor je rug. Doe dit altijd in goed overleg met je therapeut.

Hoelang duurt rugpijn?

Rugpijn is voor iedereen anders. De een ervaart heftige, acute pijn die enkele dagen duurt, terwijl iemand anders langdurig last heeft van pijnscheuten in de rug. Rugpijn, hoog of laag, gaat meestal vanzelf over. De meeste mensen herstellen binnen één tot twee weken. Als de klachten langer aanhouden, is er in het algemeen herstel binnen zes tot twaalf weken. Bij chronische rugpijn duurt het herstel langer dan twaalf weken en gaat in sommige gevallen helemaal nooit meer weg. Deze pijn kan ontstaan op tal van manieren. Hierbij spelen aandoeningen en ziektes een rol. Denk aan een hernia.

Hoe kan ik rugpijn voorkomen?

Voorkomen is uiteraard altijd beter dan genezen. Om rugpijn te voorkomen is het belangrijk dat je regelmatig sport of beweegt. Train je core spieren, dit zijn de spieren in je buik, billen en bovenbenen. Ook kun je je versterken door deze te trainen. Vermijd te lang stilzitten en zorg voor een goede (werk)houding. Zorg tevens voor voldoende ontspanning. Stress heeft zowel lichamelijk als psychisch invloed op je. Het kan rugklachten veroorzaken. Rook je? Probeer dan te minderen of volledig te stoppen.