Nekpijn

Nekpijn is pijn of stijfheid die zich in de nek, het hoofd of bovenrug bevindt. De pijn kan uitstralen naar een of beide armen. Soms ook gepaard met tintelingen in de armen of vingers. Naast pijn kan er ook stijfheid worden ervaren met het draaien van de nek of het buigen van het hoofd. Nekklachten komen vaak voor, vooral bij mensen met een zittend beroep. Maar de klachten komen in vrijwel iedere leeftijdsgroep voor. Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Lees dan gauw verder!

Verschillende soorten nekklachten

Als je pijn in je nek krijgt dan kan het zijn dat je beperkt wordt in het uitvoeren van de normale dagelijkse activiteiten. Enorm vervelend, natuurlijk. We onderscheiden verschillende soorten nekklachten. De locatie, ernst en klachten vertellen vaak al veel over de oorzaak. Hoofdpijn, tintelingen, slapeloosheid of pijn in de rug zijn allemaal voorbeelden van bijkomende klachten.

Daarnaast bestaan er ook nog klachten als acute nekpijn en chronische nekpijn. Hieronder vertellen we meer over beide vormen van aandoeningen.

Acute nekpijn

Onder acute nekpijn verstaan we klachten die veroorzaakt zijn door overbelasting van de spieren en banden in de nek. We noemen dergelijke klachten acuut als de oorzaak onbekend is en van relatief korte duur. Doorgaans zijn klachten verminderd of zelfs compleet verdwenen na 4 tot 6 weken.

Chronische nekpijn

Nekklachten die langer aanhouden, ongeveer 7 tot 12 weken, en waarbij er sprake is van tintelingen, krachtverlies of uitstraling naar de armen hebben een andere oorzaak. Dit kan verschillen van een ziekte als artrose of een hernia in de nek. Als klachten langdurig aanhouden noemen we dit chronische nekpijn.

Oefening-voor-nekpijn

Wat kan nekklachten veroorzaken?

De oorzaken van het ontstaan van nekklachten zijn uiteenlopend en verschillen per persoon. Een van de bekendste aandoeningen die pijn in de nek veroorzaakt is een nekhernia. Een nekhernia is een uitstulping van een tussenwervelschijf in de nek. Wanneer deze uitstulping op een zenuw of ruggenmerg drukt, kunnen er pijnklachten ontstaan. Overige oorzaken van nekpijn zijn:

• Een whiplash: als gevolg van een sport- of auto-ongeluk ;
  • Langdurig de verkeerde houding aannemen bij het zitten, staan en lopen;
  • Overbelasting van de nekspieren;
  • Stress;
  • Kou of tocht;
  • Schouderletsel;
  • Artrose;
  • Provocerende bewegingen.

Wat je kunt verwachten van een behandeling bij MAX Fysiotherapie

Tijdens een behandeling zal de therapeut eerst in kaart brengen waar het probleem zit. We pakken het probleem bij de oorzaak aan om jou zo goed mogelijk te kunnen behandelen. Bij nekklachten onderzoeken we nooit alleen de nek zelf. Ook de bewegelijkheid van de nek, bovenrug, sleutelbeen, schouderbladen en schouders brengen we in kaart. Zo kunnen we duidelijk achterhalen waar de pijn of stijfheid vandaan komt.

Pas als de oorzaak definitief vastgesteld is, gaan we aan de slag op de behandeltafel. We starten pas met trainen en oefeningen, als de pijn is afgenomen, en niet eerder. Functioneert je lichaam nog niet naar behoren of is de pijn nog niet helemaal weg? Dan kunnen oefeningen juist averechts werken. Dat willen we voorkomen.

We willen benadrukken dat niet alle ziektes of aandoeningen zijn te genezen, maar de klachten zijn wel te behandelen. Zo zal artrose niet verdwijnen door fysiotherapie, maar we leren je manieren aan om je nek op zo’n manier te gebruiken dat je minder pijn ervaart.

Nekklachten behandeling

Welke oefeningen om nekpijn te verhelpen?

Max Fysiotherapie staat voor een hands-on mentaliteit en aanpak. We combineren behandelingen op locatie met (t)huiswerkoefeningen. Zo krijg je de mogelijkheid om ook buiten de behandelkamer actief aan de slag te gaan met je herstel. Zijn de klachten na een langere periode nog steeds aanwezig of verergeren ze juist? Dan kan een behandeling goed helpen. Neem hiervoor gerust contact met ons op of plan een intakegesprek in.

Maak een afspraak!

Heb je al enige tijd last van nekklachten? Wacht dan niet langer en laat je behandelen door een van onze fysiotherapeuten. Maak eenvoudig een afspraak door ons via Whatsapp een berichtje te sturen. We reageren binnen 12 uur en je kunt vaak al binnen twee weken terecht!

Wat is de beste slaaphouding bij nekklachten?

Een goede slaaphouding is belangrijk om nekklachten te voorkomen of om bestaande klachten te verminderen. Liggen op de zij of rug is de beste manier van slapen. De meeste mensen slapen op de zij. Dit is ergonomisch verantwoord omdat zowel het hoofd als de nek goed ondersteund worden. Slaap je op je rug? Het is dan belangrijk dat de natuurlijke kromming van de nek wordt ondersteund. Slapen op de buik is de ‘slechtste’ slaaphouding. De nek ligt gedraaid, waardoor deze wervels en spieren belast. Je wordt dan ook snel wakker met een stijve nek.

Hoe snel gaat nekpijn weg?

Hoe snel pijn in de nek wegtrekt is afhankelijk van de oorzaak en per persoon verschillend. Acute nekpijn gaat vaak vanzelf over binnen 4 tot 6 weken. Bovendien kan een behandeling van een fysiotherapeut helpen bij het sneller afnemen van de pijn. Klachten die langer aanhouden trekken meestal na 7 tot 12 weken weg. Hierbij zijn er vaak andere oorzaken in het spel, denk aan een ziekte of aandoening. Chronische nekpijn gaat misschien nooit meer over, maar de pijn kan door middel van een passende behandeling wel afnemen.