Liesblessure

De lies een regio waar veel spieren aan de bekken zitten. Deze spieren zorgen ervoor dat je je been naar binnen en buiten kan bewegen. Liesblessures komen voor in allerlei vormen en ontstaan op diverse manieren. Acuut last van liespijn of loop je al langer rond met pijn in je liezen? Onze ervaren fysiotherapeuten helpen je graag. Samen stellen we een persoonlijk behandelplan op maat op en gaan we aan de slag met je herstel.

Oorzaak en klachten bij liespijn

De liesregio bevindt zich aan de voor- en binnenkant van je bovenbeen, je schaamstreek en onderbuik. In de onderbuik zitten de verschillende buikspieren en het lieskanaal. Aan de binnenkant van je bovenbeen zitten de zogeheten adductorenspieren die je been naar binnen laten bewegen. Een liesblessure ontstaat vaak bij het sporten, door overbelasting. De pijn neemt geleidelijk toe. Bij sporten zoals volleybal, voetbal, atletiek, hardlopen en schaatsen is deze klacht veelvoorkomend. Maar ook acute liespijn komt vaak voor, maar liefst bij 1/3 van alle gevallen. Er ontstaat dan ineens pijn bij het maken van een explosieve beweging zoals bij het trappen van een bal, het wenden, keren of sprinten.

De klachten bij liespijn beginnen bij de lies en stralen uit naar de binnenzijde van het bovenbeen. Uitstraling van de pijn kan ook in de onderbuik of schaamstreek voelbaar zijn. Er ontstaat een verhoogde spierspanning.

Een op maat gemaakte behandeling voor jouw liesblessure

Bij pijn in de liezen onderzoeken we nooit alleen de lies zelf. Ook de bekijken we hoe bewegelijk de bekken, bovenbeen, rug en onderbuik zijn. Zo sluiten we uit dat de pijn niet door andere gewrichten, pezen of spieren veroorzaakt wordt. We stellen hiervoor een persoonlijk behandelplan op.

We starten pas met trainen en het uitvoeren van oefeningen als de liespijn is afgenomen, en niet eerder. Functioneert je lichaam nog niet naar behoren of is de pijn nog niet helemaal weg? Dan werken oefeningen mogelijk juist averechts. Dat willen we natuurlijk voorkomen. Ondanks dat niet alle ziektes of aandoeningen te genezen zijn, kunnen klachten of pijn wel afnemen. Je liezen op de juiste manier trainen onder begeleiding van onze fysiotherapeuten kan jou dus zeker helpen.

Welke oefeningen bij liesklachten?

Bij MAX Fysiotherapie hanteren we een hands-on mentaliteit en aanpak. We maken een combinatie tussen behandelingen op locatie met (t)huiswerkoefeningen. Ook buiten de behandelkamer kan jij actief aan de slag gaan met je herstel. Hieronder vind je een aantal video’s met voorbeeldoefeningen bij een liesblessure. Deze zijn makkelijk thuis uit te voeren en zou je zonder klachten moeten kunnen uitvoeren. Heb je je toch last? Of worden je klachten alleen maar erger? Dan is het tijd om ons een berichtje te sturen via Whatsapp. Een behandeling kan je mogelijk goed helpen. Neem hiervoor gerust contact met ons op of plan meteen een intakegesprek in.

Afspraak maken? Stuur ons een Whatsappje!

Acuut last van je liezen? Of is de pijn al langer aanwezig? Met een liesblessure rondlopen is nooit prettig. Tijd om hier verandering in te brengen. Plan een intakegesprek met ons in. Stuur ons hiervoor een berichtje via Whatsapp of bel naar 06 38027036! We reageren altijd binnen 12 uur!

Hoelang duurt het herstel van een liesblessure?

Het is lastig in te schatten hoelang het herstel van een liesblessure duurt. Dit is per persoon verschillend en afhankelijk van de ernst van de blessure. Normaal gesproken duren liesklachten zo’n zes tot tien weken voordat ze over zijn. Als klachten langer dan deze periode aanhouden dan spreken we over een chronische liesblessure. Echter kunnen de juiste oefeningen en begeleiding van een fysiotherapeut pijnklachten verminderen of zelfs volledig verhelpen.

Hoe voelt een ontstoken lies?

Kenmerkend aan een ontsteking in de lies is pijn die optreedt tijdens lopen of staan op een been. Deze pijn voel je mogelijk ook bij het tegen elkaar aandrukken van de benen, hierbij worden de adductoren (de spieren) aangespannen. Het doet pijn bij het aandrukken of aanraken van je lies of bovenbeen. Mogelijk ontstaat er ook een lokale zwelling of raakt de huid rood en geïrriteerd.

Hoe maak je je lies sterker?

Als je liespijn ervaart dan komt dit mogelijk door overbelasting. Geef je lies daarom rust. Je maakt je lies sterker door deze te trainen. Begin echter pas met oefeningen uitvoeren als de pijn afneemt en doe dit in goed overleg met je arts of fysiotherapeut. Zij kunnen het beste inschatten of je lichaam al klaar is voor trainingen. Bouw langzaam op, zodat de lies kan wennen aan de belasting. Ervaar je toch pijn tijdens het uitvoeren van oefeningen? Raadpleeg dan je fysiotherapeut voor advies.