Heupklachten

Langdurig last van heupklachten? Of acuut pijnschoten gevoeld rond je heup? Heupklachten komen op iedere leeftijd voor. Ze ontstaan vaak door (overmatig) sporten, overbelasting of slijtage. Het is dan ook lastig om exact te bepalen wat de pijn veroorzaakt. Want onderliggende aandoeningen in de rug, bekken of knie kunnen ook invloed hebben op de je heupen. Om de pijn te verminderen of zelfs volledig te verhelpen is het daarom belangrijk om eerst de oorzaak te achterhalen. Daar gaan we samen met jou naar op zoek tijdens onze sessies.

Hoe ontstaat pijn in de heup?

Er zijn veel verschillende oorzaken die pijn in de heup kunnen veroorzaken en soms veroorzaken aandoeningen op andere plekken in het lichaam voor pijn in de heup. Zo kunnen klachten in de rug, de bekken en de knie soms uitstraling naar de heup. Hoewel de klachten zich dan te lijken te bevinden in de heup, komen ze eigenlijk ergens anders vandaan. Het vinden van de daadwerkelijke oorzaak is dan ook enorm belangrijk. We starten pas met een behandeling op de behandeltafel als de oorzaak helder is.

De belangrijkste oorzaken van heupklachten zijn:

• Slijtage (Artrose) van het kraakbeen
  • Slijmbeursontsteking
  • Overgewicht
  • Doorbloedingsstoornis van de heup
  • Bekken/heupinstabiliteit
  • Overbelasting
  • Afwijkende stand na een fractuur
  • Sportblessure
  • Tumor in het heupgewricht
  • Reuma
  • Bacteriële infectie

Wij pakken de klacht bij de oorzaak aan

Bij pijn in de heup onderzoeken we nooit alleen de heupen zelf. Ook de bekijken we hoe bewegelijk de bekken, rug en knieën zijn. Zo sluiten we uit dat de pijn niet door andere gewrichten veroorzaakt wordt.

We starten pas met trainen en oefeningen uitvoeren, als de pijn is afgenomen, en niet eerder. Functioneert je lichaam nog niet naar behoren of is de pijn nog niet helemaal weg? Dan kunnen oefeningen juist averechts werken. Dat willen we voorkomen. Ondanks dat helaas niet alle ziektes of aandoeningen te genezen zijn, kun je klachten of pijn wel verminderen. Je heup op de juiste manier trainen onder begeleiding van onze fysiotherapeuten kan jou dus zeker helpen.

Oefeningen heup om blessures te voorkomen en klachten te verminderen

Bij MAX Fysiotherapie hanteren we een hands-on mentaliteit en aanpak. We combineren behandelingen op locatie met (t)huiswerkoefeningen. Zo krijg je de mogelijkheid om ook buiten de behandelkamer actief aan de slag te gaan met je herstel. Hieronder vind je een aantal video’s met voorbeeld heupoefeningen. Deze zijn makkelijk thuis uit te voeren en zou je zonder klachten moeten ervaren. Heb je je toch last? Of worden je klachten alleen maar erger? Dan is het tijd om ons een berichtje te sturen. Een behandeling kan je mogelijk goed helpen. Neem hiervoor gerust contact met ons op of plan een intakegesprek in.

Stuur ons een berichtje op Whatsapp

Loop je al lang rond met pijnklachten bij of dichtbij je heupen en wil je hier verandering in brengen? Stuur ons een berichtje via Whatsapp. We reageren altijd binnen 12 uur en vaak kan je binnen twee weken terecht voor een intake. Natuurlijk mag je ook voor verdere vragen of adviezen contact met ons opnemen. Onze professionals staan je graag te woord.

We begrijpen dat je vragen hebt over dit onderwerp. Daarom hebben we een aantal van onze veelgestelde vragen hieronder op een rijtje gezet en hier een uitgebreid antwoord op gegeven. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op, dan beantwoorden we hem graag.

Welke pijnklachten bij een versleten heup?

Versleten heupen is een veel voorkomende klacht die hoort bij ouderdom. Artrose speelt op. Bij artrose wordt het kraakbeen, dat zorgt voor een soepele beweging van de gewrichten, dunner en zachter. Hoe minder kraakbeen er aanwezig is, hoe meer pijnklachten iemand ervaart. Deze symptomen uiten zich in liespijn die in sommige gevallen zelfs uitstraalt naar het bovenbeen. In het begin is de pijn er alleen bij het maken van bepaalde bewegingen (zoals het buigen en het maken van draaibewegingen), maar later kan de pijn constant aanwezig zijn, ook tijdens de rust.

Wat is een slijmbeursontsteking van de heup?

Slijmbeursontsteking van de heup komt voor wanneer één of beide slijmbeurzen (met vloeistof gevulde zakken aan de zijkant van de heup) beschadigd, geïrriteerd of ontstoken raken. De functie van het slijmbeurs is eigenlijk het dienen als een soort kussentje tussen spieren en pezen in de buurt. Als deze geïrriteerd is geraakt door teveel druk omdat je een verkeerde houding, beweging maakt of er ziekteprocessen in het spel zijn, dan kunnen pezen niet meer soepel over de slijmbeurs glijden, wat pijn veroorzaakt.